جمعه 7 اردیبهشت 1403
صفحه اصلی > اخبار - جزئيات اخبار

قابل توجه سهامداران محترم زمین کشوری افضل توس

 اطلاعات مربوط به زمین واقع در بلوار وکیل آباد مشهد و اقدامات انجام شده از سوی کانون بازنشستگان بنیاد به منظور صیانت از سهام بازنشستگان و کارکنان بنیاد منتشر شد

اطلاعات مربوط به زمین واقع در بلوار وکیل آباد مشهد و گزارش اقدامات انجام شده از سوی کانون بازنشستگان بنیاد به منظور صیانت از حقوق قانونی بازنشستگان و کارکنان بنیاد به شرح زیر ارائه می گردد:

در سال 1387 با پیگیری بنیاد شهید و امور ایثارگران از طریق تعاونی اعتبار افضل توس نسبت به خرید دو قطعه زمین از شرکت عمران و توسعه شاهد به متراژ 76.000 متر مربع در بلوار وکیل آباد مشهد مقدس اقدام و وجه آن به صورت 30% نقد و باقیمانده به صورت اقساط از حقوق کارکنان متقاضی کسر و پرداخت شده و اوراق سهام مربوطه توسط تعاونی اعتبار افضل توس صادر و به 7.340 نفر از کارکنان متقاضی تحویل گردید.

با عنایت به انحلال تعاونی اعتبار افضل توس و واگذاری مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های آن تعاونی به بانک آینده در سال 1396و اقدام بانک آینده برای فروش زمین مذکور از طریق دو مرحله مزایده که بدون توجه به مالکیت سهامداران زمین انجام شده بود، با توجه به این که اکثر سهامدارن زمین بازنشسته شده و پیگیر احقاق سهم مالکانه خود می باشند، با پیگیری های این کانون زمین مذکور از مزایده خارج شد و با اثبات مالکیت سهامداران، سند زمین از بانک آینده به هیأت تصفیه تعاونی اعتبار افضل توس برگشت داده شد و مقرر گردید لیست و تصویر اوراق سهام سهامداران توسط کانون بازنشستگان جمع آوری و به هیأت تصفیه تحویل گردد.

پس از دو مرحله جمع آوری تصاویر اوراق سهام از سطح کشور و ارائه آن به همراه لیست سهامداران به هیئت تصفیه تعاونی افضل توس ( آخرین مرحله در تاریخ 1400/01/12 ارسال شد)، لیست و اوراق سهام مذکور توسط هیئت تصفیه برای صحت سنجی برای مدیر عامل اسبق تعاونی منحله افضل توس ارسال شد و پس از مطابقت با اطلاعات موجود در تعاونی افضل توس و پالایش برخی از سهام که قبلأ به تعاونی مذکور واگذار (فروخته) شده بود، لیست نهایی شامل تعداد 5.634 نفر سهامدار جمعأ به میزان 62.27 درصد و سهم تعاونی افضل توس به میزان 37.73 درصد از کل زمین تعیین و صورتجلسه مربوطه به امضای مدیر عامل اسبق تعاونی منحله افضل توس و نماینده کانون بازنشستگان بنیاد رسید و به هیئت تصفیه ارسال گردید و مقرر شد سوابق از سوی هیئت تصفیه به دادستانی جرائم پولی و بانکی ارسال و دادگاه در اولین فرصت درجلسه ای با حضور نمایندگان نسبت صدور رأی افراز زمین (تعیین سهم به شرح فوق) اقدام نماید.

متعاقبأ موضوع به طور مداوم از طریق هیأت تصفیه و عضو قضایی هیأت حاکمیتی تصفیه پیگیری و درخواست شد با حضور نماینده کانون و بنیاد در مراحل کارشناسی مجدد و برگزاری مزایده ، از حقوق سهامداران صیانت شود و پس از فروش زمین توسط هیئت تصفیه، مبلغ مربوط به سهام هر یک از سهامداران از طریق شعب بانک آینده در سراسر کشور به‌ سهامداران ذیربط پرداخت گردد.

***********

در روز یکشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۳ جلسه ای در دفتر آقای دکتر حنیفی معاون نظارت بانک مرکزی با حضور هیئت تصفیه تعاونی افضل توس و نمایندگان کانون بازنشستگان بنیاد (آقایان قلم نویس و میرآبادی) برگزار شد.

در این جلسه ضمن اذعان هیأت تصفیه به مالکیت سهامداران به میزان ۶۲.۲۷ درصد زمین و پذیرش کارشناسی زمین به قیمت روز ، ضرورت کارشناسی زمین با نظارت کانون و بنیاد مورد تأکید قرار گرفت و درخواست شد که با تملک زمین توسط بانک آینده وجوه مربوط به سهامداران از طریق شعب بانک آینده در سراسر کشور با ارائه اصل برگ سهام و کارت ملی به سهامداران ذیربط پرداخت گردد که در پاسخ اعلام نمودند بانک آینده ارتباط با حدود ۵.۶۰۰ نفر سهامدار را نمی پذیرد و بهتر است که شرکتی متشکل از سهامداران تأسیس کنید تا مانند زمین استانی (مربوط به تعدادی از سازمانهای استان خراسان از جمله همکاران بنیاد استان) بانک آینده با یک شرکت مرتبط باشد.

آقای دکتر حنیفی در پایان ابراز امیدواری کرد که ظرف دو سه هفته آینده با برگزاری جلساتی با مدیران بانک آینده تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

***********

با توجه به نظرات ارائه شده از سوی تعدادی از سهامداران در مورد بررسی امکان تملک و تغییر کاربری و ایجاد ارزش افزوده زمین ، در هفته اول آذر ماه 1400 توسط آقای قلم‌نویس رییس هیأت مدیره کانون با آقای کریمدادی عضو شورای شهر مشهد (از بازنشستگان بنیاد خراسان که سهامدار زمین نیز می باشد) و آقای دکتر زینت بخش شهردار منطقه ۱۲ مشهد در مورد احتمال تغییر کاربری زمین مذاکراتی انجام شد.

آقای کریمدادی موضوع را محتمل دانسته و گفتند که موضوع اصلاح طرح جامع مشهد و تغییر کاربری را پیگیری خواهند کرد.

در پاسخ به شرایط تغییر کاربری گفتند که با فرض اصلاح طرح تفصیلی شهر، برای تغییر کاربری، شهرداری مبلغی معادل ۲۵درصد قیمت زمین را وصول می کند و در مرحله صدور پروانه ساخت نیز حدود ۲۵درصد بابت گذر کسر می‌شود. به این ترتیب عملأ نصف زمین باقی خواهد ماند

پس از هماهنگی انجام شده توسط ایشان، با شهردار منطقه ۱۲مشهد مذاکره شد، ایشان گفتند:

اراده مسئولین بر اجرای طرح موجود است و تا ۱۰ ، ۲۰ سال آینده هم بعید است طرح عوض شود البته ممکن است توسط مقامات استانی تصمیم دیگری گرفته شود ولی نهایتاً سازمان بازرسی و سیستم قضایی می تواند حتی پروانه صادره را باطل کند.

لذا خوشبین به تغییر کاربری نبودند و گفتند اگر می خواهید به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت تا ۲۰ ، ۳۰ سال آینده زمین را نگه دارید، شاید اتفاقی بیفتد. اما ممکن است ارزش امروز پول تان برایتان مهم تر باشد.

ایشان اطلاعات موقعیت دقیق زمین را خواستند تا بررسی بیشتری انجام داده و نتیجه را اعلام کنند که نقشه و اطلاعات زمین برایشان ارسال شد.

لازم به ذکر است که هیئت مدیره کانون به این تصمیم رسیده بود که منتظر کارشناسی رسمی زمین بمانیم و اگر مبلغ کارشناسی در حدود نصف ارزش قابل پیش‌بینی با فرض تغییر کاربری بود ، از تملک زمین خودداری و سهام به بانک آینده واگذار شود و بانک آینده سهم ریالی سهامداران را ازطریق شعب خود پرداخت نماید.

در ضمن در مورد عملیات شهرداری در کنار کانال حاشیه زمین ، آقای دکتر زینت بخش گفتند در حال احداث پارک خطی در حریم کانال هستند و از زمین ما فاصله دارد.

********

متعاقباً با هماهنگی قبلی از طریق آقای کریمدادی عضو شورای شهر مشهد، در روز پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۵ آقایان قلم‌نویس و میرآبادی از دفتر مرکزی کانون با عزیمت به مشهد با حضور آقای لبافچی مدیر عامل اسبق تعاونی اعتبار افضل توس و آقای نادر سلیمانی از بازنشستگان بنیاد استان خراسان که پیگیر موضوع زمین استانی هستند، در جلسه ای با آقای دکتر زینت بخش شهردار منطقه ۱۲ مشهد و آقای هاشمی معاون ایشان، موضوع زمین کشوری را مورد بررسی قرار دادند در این جلسه شهردار محترم منطقه ۱۲ مشهد که فرزند شهید می باشد ضمن استقبال گرم از اینجانبان با ارائه توضیحاتی از روی نقشه منطقه توضیح دادند که در طرح تفصیلی مشهد که در شهریور ماه تصویب و در آبان ماه سال جاری ابلاغ شده است، کاربری زمین مذکور فضای سبز می باشد و اصلاح طرح تفصیلی و تغییر کاربری موضوعی نیست که در کوتاه مدت قابل انجام باشد و اراده مسئولین شهر به اجرای طرح تفصیلی موجود است.

از ایشان در مورد حدود قیمت زمین سؤال شد که ایشان فی المجلس با یکی از اعضای شورایاری محله وکیل آباد که از معتمدین و ساکنین قدیمی منطقه هستند، تماس گرفت و روی آیفون قیمت زمین را پرسید که اعلام‌ شد، قیمت زمین در منطقه مسکونی از متری ۵ تا حداکثر ۱۰ میلیون تومان و حاشیه های تجاری احداث شده در منطقه مسکونی متری ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

در پاسخ به امکان تملک زمین از سوی شهرداری، آقای دکتر زینت بخش گفتند که اجرای طرح فضای سبز در زمین مذکور فعلأ جزء اولویت‌های شهرداری نیست و منابعی برای منظور نیز وجود ندارد. و اگر در آینده نیز قرار به اجرای طرح باشد شهرداری به قیمت فضای سبز زمین را تملک خواهد کرد. لذا منطقی است که در شرایط فعلی اگر امکان واگذاری زمین به بانک آینده وجود دارد از این فرصت استفاده کنید تا از ارزش امروز پولتان بهره مند شوید.

پس از جلسه مذکور به اتفاق آقای لبافچی از زمین بازدید به عمل آمد.

زمین در انتهای بلوار وکیل آباد روبروی کوهستان پارک شادی بر روی تپه مشرف به بلوار قرار دارد.

راه دسترسی به زمین، خیابان حاشیه بلوار و مسیری که پس از پیروزی انقلاب توسط افرادی تصرف شده و به صورت غیر اصولی منازلی را ساخته و در حاشیه خیابان مغازه هایی احداث نموده اند می باشد.

در ادامه خیابان مذکور پس از کوچه وکیل آباد ۹۷ که انتهای بافت تصرفی می باشد، زمین کشوری افضل توس شروع شده و به قبرستان وکیل‌آباد ختم می شود . انتهای خیابان قبرستان و بن بست بوده و به پرتگاه منتهی به رودخانه حاشیه زمین ختم می شود.

زمین کشوری در دو قطعه می باشد قطعه اول که به حاشیه خیابان و کوچه وکیل آباد ۹۷ محدود میشود به مساحت 27.000 متر مربع بوده و قطعه دوم به مساحت 49.000 متر مربع داخل قطعه اول قرار گرفته و کلأ تپه سنگی می باشد.

با توجه به مراتب فوق، این زمین که قطعه دوم (قطعه بزرگ) آن کلاً به صورت تپه سنگی با ارتفاع زیاد است با قرار داشتن بین بافت منطقه تصرفی (با وضعیت نامطلوب اجتماعی) و قبرستان وکیل آباد، از موقعیت مطلوبی برخوردار نیست.

با توجه به درخواست بعضی از سهامداران برای بررسی امکان تغییر کاربری زمین و ایجاد ارزش افزوده، اولأ با توجه به کاربری فضای سبز زمین و موقعیت زمین، شرایط مناسبی برای این موضوع وجود ندارد.

ثانیأ در صورت تصمیم به تملک زمین می بایست نسبت به افراز و تفکیک سهم سهامداران و سهم تعاونی اعتبار افضل توس و صدور سند جداگانه اقدام شود و با فرض ایجاد امکان تغییر کاربری در بلند مدت، مبلغ بسیار زیادی به شهرداری پرداخت گردد که با توجه به پراکندگی بالغ بر ۵۶۰۰ سهامدار در اقصی نقاط کشور و عدم دسترسی به تعدادی از سهامداران در مرحله جمع آوری تصویر اوراق سهام، موضوع مشارکت همه سهامداران برای پرداخت هزینه‌های مذکور امری غیر ممکن به نظر می‌رسد.

لذا تصمیم به واگذاری زمین به بانک آینده و مطالبه وجه کارشناسی مرضی الطرفین مطابق تصمیم قبلی هیئت مدیره کانون، منطقی به نظر می‌رسد.

به ویژه آنکه تعدادی از سهامداران محترم در تماس های خود اعلام نمودند که از اطاله موضوع نگران بوده و خواستار برخورداری از ارزش سهام خود در کوتاه مدت می باشند.

لازم به ذکر است که در ادامه پیگیری های به عمل آمده ازطریق هیأت تصفیه، روز سه شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۳ نمایندگان کانون (آقایان میرآبادی و امیر حسینی) با حضور در دفتر آقای دکتر تورک معاون دادستان و نماینده قوه قضاییه در هیأت حاکمیتی تصفیه تعاونی اعتبار افضل توس برای تسریع در اجرای مصوبات جلسه ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ هیأت حاکمیتی در مورد افراز زمین و تعیین تکلیف سهامدارن پیگیری نمودند که ایشان طی تماس تلفنی با آقای شیخی (معاون خود) دستور تسریع داده و نمایندگان کانون متعاقبأ به آقای شیخی مراجعه و در مورد ادامه پیگیری ها هماهنگی بعمل آمد.

کانون بازنشستگان بنیاد شهید و امور ایثارگران

 
    گروه خبري   :   اخبار کانون
تاریخ    :   1400/09/28
تعداد دفعات مشاهده    :   9306 بار
ساعت    :   18:55:15
نظرات کاربران
نظرشما
نام
آدرس صندوق الکترونیکی
نظرات کاربران

کد فوق را اینجا وارد کنید